Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vodka

3. 4. 2017

Vodka – je ruský národní nápoj. Jeho název je zdrobnělinou slova voda. Vodka se destiluje z žita, případně pšenice, ječmene nebo i z brambor. Už v polovině 17. století vydal car Alexij zákon, podle něhož veškeré příjmy z prodeje vodky plynuly výhradně do státní pokladny. Pouze domácí výroba vodky (tzv. samohonky) byla povolena a tato tradice domácí výroby trvá dodnes.

Ve druhé polovině 19. století tvořily příjmy z vodky neuvěřitelných 40 % státních příjmů a typická ruská rodina utratila za alkohol 15 % svých příjmů! Koncem 19. století byl státní monopol (dočasně) zrušen, což vedlo k výraznému zlevnění vodky a k jejímu rozšíření i mezi chudé vrstvy obyvatel. Tehdy na výrobě zbohatnul např. Pierre Smirnoff._vyrn_169carskoje-selo.jpg

V roce 1894 stanovil ruský chemik Dmitrij Mendělejev, že ideální poměr pro vodku je 38 % alkoholu a 62 % vody. Pro jednodušší výběr daní, které se vybíraly podle procenta alkoholu, bylo číslo zaokrouhleno na 40 %, které zůstává dodnes pro ruskou vodku klasické.

Vodka se dnes prodává nejen čistá, ale také se spoustou příchutí, např. paprikovou, citrónovou, s listy jabloně a hrušně, s nejrůznějšími bylinkami atd. Nejznámějšími značkami jsou Stoličnaja, Moskovskaja a Smirnoff (vlastněná Brity a nejprodávanější na světě). Vodka se vyrábí i v řadě dalších zemí, např. ve Švédsku (Absolut), Finsku (Finlandia, Koskenkorva) a Polsku (Żubrówka).

Protipól kvalitní vodky vyráběné v Rusku tvoří podomácku vyráběné samohonky, u nichž je často cílem pouze vysoký obsah alkoholu a nikoliv chuť. Samohonky mají navíc vyšší obsah metylalkoholu, který je ve větším množství jedovatý. V extrémních případech mohou tyto patoky zapříčinit i otravu, slepotu či smrt.

V pouličních kioscích se někdy prodává falšovaná vodka ve značkových lahvích naplněných samohonkou, takže je lepší ji na takovýchto místech nekupovat a dávat pozor na neporušenost víčka a etikety. Pouštět se s Rusy do pití vodky je na pováženou, protože mají ve zvyku pít panáky rychle po sobě a do dna. Cílem je většinou úplně se „zrušit“. Odolat nátlaku na další pití je velmi těžké.